Wykładowczyni dr hab. Patrycja Longawa, prof. WSIiZ, wraz ze studentami kierunków Projektowanie graficzne oraz Grafika komputerowa i produkcja multimedialna, osiągnęli znaczący sukces na arenie międzynarodowej. Ich prace zakwalifikowały się aż do czterech prestiżowych wystaw plakatowych: na Słowacji, w Kanadzie, USA i Polsce.

Jest to bez wątpienia duży sukces, bo spora część konkursów, to przeglądy o uznanej już renomie na poziomie światowej. Dostać się na takie wystawy jest niezwykle trudno, bo organizatorzy dokonują dużej selekcji, a konkurencja w branży projektowej jest ogromna, co jeszcze utrudnia selekcje – mówi dr hab. Patrycja Longawa, prof. WSIiZ, prodziekanka Kolegium Mediów i Komunikacji Społecznej ds. kierunku Projektowanie graficzne.

Poster Quadrennial Bardejov 2025, Słowacja

Poster Quadrennial Bardejov (PQB) to międzynarodowy konkurs plakatowy odbywający się regularnie co cztery lata w mieście Bardejov na Słowacji. Poster Quadrennial Bardejov został założony przez Petera Javoricka, świetnego plakacistę, grafika oraz wykładowcę akademickiego z ASP w Krakowie. Jest on obecnie zatrudniony na stanowisku profesora.

W edycji z 2025 roku organizatorzy przewidzieli następujące tematy:

  • Otwarta tematyka – ten temat pozwala projektantom wyrazić swoją kreatywność i styl artystyczny bez ograniczeń tematycznych. Plakaty mogą odzwierciedlać osobiste opinie, problemy społeczne lub zjawiska kulturowe.
  • Plakat ekologiczny – ten temat koncentruje się na pilności problemów środowiskowych spowodowanych globalnym ociepleniem, takich jak pożary, ekstremalne opady deszczu, susze, powodzie i tornada. Celem jest podniesienie świadomości tych problemów i zainspirowanie działań ekologicznych.

Jury konkursu było złożone z profesjonalnych artystów:

  • Peter Javorik – przewodniczący jur, Słowacja/Polska
  • Ľubica Reváková – Słowacja
  • Sára Dzurjová – Słowacja
  • Robert Paršo – Słowacja
  • Lenka Šturmankinová – Słowacja
  • Peter Eliáš – Słowacja
  • Anna Jaszczyk – Polaka
  • Władysław Pluta – Polaka
  • Szymon Kiwerski – Polaka
  • Monika Chrabąszcz – Polaka
  • Tomasz Sadowski – Polaka

 Do wystawy zakwalifikowali się następujący twórcy:

Kategoria ogólna

  • dr hab. Patrycja Longawa, prof. WSIiZ – wykładowca, 2 plakaty
  • Izabela Miodunka – studentka GKiPM, 1 plakat
  • Zuzanna Poplewska – studentka GKiPM, 1 plakat

Kategoria ECO

  • Paulina Rząsa – studentka GKiPM, 1 plakat
  • Dominik Kamiński – student PG, 2 plakaty

Design For Change International Poster Design Competition, Kanada

Konkurs powstał w 2020 i co roku cieszy się coraz większym zainteresowaniem.  W 2025 odbyła się jego piątą edycję pt.  „Design for Change” zorganizowaną przez Borderless
Graphic Designers Group.

W konkursie organizatorzy przewidzieli dwa tematy: ⁠

  • Mosty, nie mury – jedność w podzielonym świecie Podziały polityczne i polityka izolacjonistyczna zagrażają międzynarodowej współpracy. Ten temat stanowi wyzwanie dla projektantów, aby zilustrowali siłę jedności i współpracy między narodami. Czy to poprzez wymianę kulturową, partnerstwa gospodarcze czy działania humanitarne, plakaty powinny podkreślać, że dyplomacja i wzajemne wsparcie tworzą silniejsze społeczeństwa.
  • Lustro narcyza – kiedy ego kształtuje politykę, Kiedy liderzy stawiają osobistą władzę ponad dobrostanem narodu, polityka staje się samolubna, a nie korzystna dla ludzi. Ten temat krytykuje polityczny narcyzm i jego konsekwencje, wzywając projektantów do prezentowania zniekształconych odbić władzy, autorytarnych obrazów lub liderów zaślepionych przez własne ego.

Wystawa została otwarta 16 czerwca 2025 r. w Universitas Pelita Harapan, Indonezja. Ekspozycja potrwa do 5 lipca. Na wystawie będzie można tam zobaczyć imponującą kolekcję 126 plakatów, odzwierciedlających różnorodne spektrum ekspresji twórczej i komentarza społecznego na przedstawione powyżej tematy.

Wystawa obejmuje:

  • 83 prace konkursowe od wybranych projektantów z całego świata
  • 28 plakatów od zaproszonych projektantów z całego świata
  • 15 plakatów od zaproszonych indonezyjskich projektantów

Łącznie w wystawie zaprezentowali się artyście z 58 krajów, tworzących dynamiczny dialog kulturowy poprzez język wizualny.

Do wystawy zakalikowały się:

  • dr hab. Patrycja Longawa, prof. WSIiZ – wykładowca, 2 plakaty
  • Gabriela Wrzesień – studentka PG, 1 plakat

 LA Design Festival 2025, USA

To kolejna edycja tego prestiżowego konkursu plakatowego. Konkurs to wydarzenie przeznaczone dla profesjonalnych artystów z całego świata. W tej edycji organizatorzy przewidzieli następującą tematykę „Design Futurism”. W taki sposób opisali koncepcje konkursu:

Kiedy wyobrażamy sobie przyszłość, design jest nieodłączną częścią naszej zbiorowej wyobraźni: narzędziem do przeobrażania sposobu, w jaki łączymy, tworzymy i kwestionujemy istniejące narracje. Ta koncepcja wykracza poza eksplorację spektaklu technologicznego. Futuryzm projektowy to zorientowana na rozwiązania eksploracja ludzkiego potencjału. „W 2025 roku LADF zaprasza do eksploracji futuryzmu projektowego przez różne pryzmaty naszych wspólnych ludzkich doświadczeń. Design wpływa na każdy aspekt naszego obecnego życia, prowadząc nas w stronę i poprzez przemyślane doświadczenia. Wpływ przyszłościowego projektowania jest namacalny — od najmniejszych części naszych codziennych praktyk po globalne doświadczenia i produkty…”

Wystawa będzie zaprezentowana w Los Angeles, USA.

Do wystawy pokonkursowej zakwalifikowały się następujące osoby:

  • dr hab. Patrycja Longawa, prof. WSIiZ – wykładowca, 2 plakaty
  • Dominik Kamiński – student PG, 2 plakaty
  • Zuzanna Poplewska – studentka GKiPM, 1 plakat

7. Międzynarodowe Biennale Plakatu Lublin, Polska

Organizatorem tego wydarzenia jest Wydział Artystyczny Instytutu Sztuk Pięknych na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Konkurs powstał w 2013 r. i na początku był skierowany tylko do studentów. Jednak od trzeciej edycji w 2017 roku biennale zmieniło swoją nazwę z Międzynarodowego Biennale Plakatu Studenckiego w Lublinie na Międzynarodowe Biennale Plakatu Lublin. Tym samym stało się konkursem skierowanym również do profesjonalistów. W 2025 r. odbyła się siódma edycja biennale. Do wystawy głównej zakwalifikowano 496 plakaty. 

W siódmej edycji konkursu prace można było zgłaszać w trzech różnych kategoriach:

  • Otwarta tematyka, artyści profesjonalni,
  • Otwarta tematyka, studenci
  • TXT+EXPERIMENT – kategoria plakatu typograficznego
  • Krosno Design Festival
  • Translacore

Organizatorzy:

  • Międzynarodowe Biennale Plakatu Lublin,
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Instytut Sztuk Pięknych UMCS,
  • Centrum Spotkania Kultur w Lublinie

Uczelnie partnerskie:

  • Wydział Sztuki Uniwersytet w Sewilli
  • Wydział Sztuki i Dizajnu, Uniwersytet Technologii Elektronicznej w Guilin

Zakwalifikowani artyści

  • dr hab. Patrycja Longawa, prof. WSIiZ – wykładowca, 2 plakaty
  • Dominik Kamiński – student PG, 2 plakaty
  • Paulina Rząsa – studentka GKiPM, 1 plakat
  • Gabriela Wrzesień – student PG, 2 plakaty
  • Katarzyna Panek – studentka GKiPM, 1 plakat
  • Izabela Miodunka – studentka GKiPM, 1 plakat