Współczesny rynek pracy, podobnie jak świat, staje się coraz bardziej złożony. Szybkie tempo zmian technologicznych, kryzysy klimatyczne, wyzwania zdrowotne i społeczne – to wszystko wymaga nowego rodzaju przygotowania. Sama wiedza z zakresu informatyki, nowych mediów, logistyki czy zarządzania już nie wystarczy. Potrzebne są również kompetencje miękkie: krytyczne myślenie, empatia, myślenie systemowe, odpowiedzialność społeczna czy komunikacja międzykulturowa. Odpowiedzią WSIiZ na te wyzwania są m.in. specjalne przedmioty horyzontalne, które stanowią wartościowe uzupełnienie zajęć ściśle związanych z kierunkiem studiów.

– Chcemy, aby nasi absolwenci mieli odpowiednią wiedzę i umiejętności nie tylko z obszaru studiowanych kierunków czy specjalności, ale by byli dobrze przygotowani do zachodzących zmian społecznych – mówi dr Barbara Przywara, Prorektorka ds. Nauczania we WSIiZ. To wyjątkowa inicjatywa, którą można by określić wspólnym hasłem Wiedza +; dzięki niej studenci zdobywają wiedzę i umiejętności kształtujące świadomość i krytycyzm myślenia przydatne na całe życie. A szersze horyzonty, dostrzeganie nowych perspektyw, wyjście poza specjalizację i podręczniki kierunkowe – to wszystko daje przewagę.

Wyzwania cywilizacyjne – otwierają oczy

Na każdym kierunku studiów I stopnia we WSIiZ realizowany jest przedmiot „Wyzwania cywilizacyjne”. Nie jest to typowy wykład – to zajęcia prowadzone przez ekspertów z wielu dziedzin, którzy pokazują, w jakim świecie dziś żyjemy i co nas czeka jako społeczeństwo.

Wprowadziliśmy ten przedmiot kierując się troską o Was, młodych ludzi, o Wasze dobre jutro. I Waszych dzieci. Żebyście mogli dowiedzieć się od wybitnych ekspertów, jak wygląda dzisiejszy świat, jakie procesy go kształtują, jakie są konieczne zmiany i wyzwania dotyczące klimatu, środowiska, zagrożeń cywilizacyjnych, zdrowia, żywności – mówi prof. Tadeusz Pomianek, prezydent WSIiZ. – Celem tych zajęć jest wyposażenie studentów w wiedzę, która pozwoli im dostrzegać potrzeby i podejmować działania właściwe i dla środowiska i dla ich komfortu życia. A dodatkowo będą mogli stać się liderami pozytywnych zmian w swoim środowisku rodzinnym czy zawodowym.

To przedmiot z misją, próba uruchomienia refleksji, poszerzenia perspektywy, uświadomienia wpływu codziennych wyborów na życie i zainspirowania do świadomego działania. Wykładowcy nie unikają trudnych pytań, prowokują do myślenia i dyskusji. Celem tych zajęć jest też przekonanie studentów do postawy odpowiedzialności społecznej, rozumienia współzależności oraz świadomej aktywności obywatelskiej i konsumenckiej.

Zrozumieć świat, by działać mądrzej

 Jedną z najważniejszych kompetencji przyszłości jest umiejętność dostrzegania problemów i ich rozwiązywania w systemowy sposób.

We współczesnym świecie mamy do czynienia z bardzo skomplikowanymi problemami – mówi dr Małgorzata Gosek, Prorektorka ds. Innowacji i Zrównoważonego Rozwoju we WSIiZ.  – I do ich rozwiązywania przydaje się szersza perspektywa, a więc to, co dają właśnie studia takie, jak we WSIiZ – dodaje. 

Właśnie dlatego programy kształcenia WSIiZ uwzględniają nie tylko wiedzę branżową, ale także te elementy, które pozwalają lepiej rozumieć świat, analizować zjawiska i podejmować odpowiedzialne decyzje – zarówno w pracy zawodowej, jak i w życiu społecznym. Na przedmiocie „Polska i Świat” obecnym w programie zajęć większości kierunków, studenci mogą uporządkować wiedzę historyczną ściśle łącząc ją ze współczesnością poprzez uchwycenie i zrozumienie procesów historycznych, czego w szkołach brakuje. W tak dynamicznie zmieniającym się świecie rozumienie tego co za nami, współczesnych konsekwencji wcześniejszych zdarzeń i procesów, pozycji Polski w świecie – jest bardzo ważne dla absolwentów szkoły wyższej.

Poza tym, zachęcamy do świadomej aktywności politycznej, takiej z przemyślanymi wyborami a nie opartej na impulsywnym buncie, żeby nie ulegać tym, którzy składają łatwe obietnice.  Uświadamiamy studentom, że bez takiej aktywności nie ma koniecznych i trafnych zmian i jest to zagrożenie dla przyszłości – uważa prof. Tadeusz Pomianek.

Na większości kierunków I stopnia we WSIiZ, realizowane są też inne, cenne przedmioty horyzontalne, z których każdy ma określony cel. „Bezpieczeństwo i higiena cyfrowa” zachęca do dyskusji na tematy związane z dezinformacją, fake newsami, cyberbezpieczeństwem czy wpływem korzystania z Internetu, na nasze życie. Umożliwia to studentom wypracowanie bardziej krytycznej i odpowiedzialnej postawy w korzystaniu z informacji, ze świadomością psychospołecznych zagrożeń związanych z dysfunkcjonalnym używaniem nowych mediów.

„Osobisty model biznesowy” pozwala dobrze zaplanować swoją przyszłość – w każdym jej aspekcie. Dzięki wiedzy na temat procesu oraz narzędzi planowania ścieżki kształcenia oraz wizji rozwoju zawodowego, każdy student może dobrze przygotować się do wejścia na rynek pracy. Pomocne w tym jest także korzystanie w ramach przedmiotu ze specjalnie przygotowanej Platformy Rozwoju Kompetencji. Zajęcia te pozwalają rozwijać umiejętności w zakresie wykorzystania technik wspierających odkrywanie własnych zdolności i pasji oraz określania relacji pomiędzy cechami charakteru a specyfiką zawodu. Uczymy, jak można zaplanować swoje życie jako swoisty biznes, by przynosił nam korzyści i satysfakcję. 

Każdy student poznaje także podstawy prawa i ekonomii – jesteśmy przekonani, że dziś każdy potrzebuje wiedzy z tych obszarów, by być świadomym obywatelem, by rozumieć współczesny świat i dokonywać dobrych i przemyślanych wyborów – dodaje dr Barbara Przywara. 

Na przedmiocie „Ochrona własności intelektualnej” studenci zapoznają się z podstawowymi pojęciami i zasadami funkcjonowania prawa autorskiego, prawa własności przemysłowej oraz ochrony baz danych. Jest to temat istotny właściwie dla każdej sfery naszego życia.

Studenci i absolwenci doceniają szersze spojrzenie

„Technologia informacyjna” składa się z kilku części i uczy korzystania z technologii i jej praktycznych zastosowań. Dziś niemal każda praca opiera się na wykorzystaniu narzędzi informatycznych – w każdej przydaje się umiejętność poprawnej edycji tekstu, przygotowania zestawień, prezentacji czy tworzenia formuł w arkuszu kalkulacyjnym. W ramach przedmiotu studenci zyskują aktualną wiedzę i umiejętności IT Security z punktu widzenia użytkownika. Przedmiot przygotowuje też do egzaminu ECDL* sprawdzającego podstawowe umiejętności ICT*.

 Większość z tych przedmiotów uważam za potrzebne, bo dają wiedzę przydatną w codziennym życiu – mówi studentka Olga Robutka. Zdaniem Jakuba Boratyna, studenta, jeśli poświęci się tym przedmiotom należytą uwagę, okazują się bardzo przydatne w kształtowaniu światopoglądu: – Ich obecność w planie studiów jest potrzebna zwłaszcza dla osób, które samodzielnie nie poszukują informacji o świecie – dodaje. Zdaniem absolwentki Sylwii Knap: – przedmioty horyzontalne WSIiZ to wartościowe uzupełnienie kierunkowych zajęć. Na przykład „Ochrona własności intelektualnej” pokazuje, jak dbać o swoje pomysły i twórczość, a „Podstawy ekonomii” dają dobre zrozumienie, jak działa świat finansów i gospodarki.

Wiedza +, czyli więcej niż kierunek i specjalizacja

Studia we WSIiZ to nie tylko nauka zawodu. Pomagamy zrozumieć, w jakim świecie przyjdzie pracować i żyć. Wyposażamy studentów w narzędzia potrzebne do działania – od twardych kompetencji cyfrowych po miękkie umiejętności, które stanowią o prawdziwym przywództwie przyszłości. To także rozwój osobisty i społeczny, zrozumienie kontekstu, wyzwań globalnych i umiejętność podejmowania słusznych decyzji. Przedmioty horyzontalne z pakietu Wiedza + pomagają studentom lepiej rozumieć świat, działać odpowiedzialnie i odnaleźć się w coraz bardziej złożonej rzeczywistości. Dodajmy, że wprowadzenie tych przedmiotów jest własną inicjatywą uczelni. Studenci otrzymują tę możliwość poszerzenia horyzontów bez dodatkowych kosztów, co najlepiej świadczy o tym jak dużą troską otacza WSIiZ przygotowanie studentów do funkcjonowania w dzisiejszym świecie. 

Dodatkowo studenci mogą samodzielnie wybrać kolejne zajęcia w ramach programu Wykładów dla chętnych.

*ECDL – Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych (z angielskiego European Computer Driving Licence); ICT* – technologie komunikacyjno-informacyjne