Sala na piętrze rzeszowskiego Grand Hotelu wypełniła się po brzegi. Blisko 150 głównie młodych osób, 5 prelegentów i on, sprawca całego przedsięwzięcia – Mateusz Tułecki. 18 listopada 2009 roku odbył się już po raz piąty XRAII.

– W całej Polsce ludzie związani z branżą internetową i zainteresowani problematyką sieci spotykają się w realu. W luźnej atmosferze na Barcamp’ach, Grillit, Bootstrapach, rozwijają wiedzę, nawiązują kontakty, tworzą nowe pomysły. Aż dziw bierze, że w Rzeszowie jeszcze tego typu spotkań nie było. Ale będą – zapowiadał jeszcze niedawno Mateusz Tułecki. Jak obiecał tak zrobił. Za nami już piąte spotkanie z cyklu.

Podczas spotkania wystąpił m. in. Grzegorz Krzemień z GoldenSubmarine, wiodącej w kraju agencji interaktywnej. Wyjaśniał na czym polegać ma rola i jaka będzie przyszłość takich agencji. – Klienta interesuje efekt, niekoniecznie chce lub potrafi wgłębiać się w tajniki, za pomocą których go osiągamy – tłumaczył. Tuż po nim pojawił się Jakub Połeć z Peryskop.pl. Podczas swojej prezentacji podał m.in. rady dotyczące tego, jak trafić w potrzeby klienta. – Aby otworzyć serce i portfel potencjalnego klienta, musimy go zrozumieć, a przynajmniej klient powinien się czuć zrozumiany – wyjaśniał. Jego prezentacja spodobała się szczególnie tym studentom WSIiZ, którzy myślą o założeniu własnej działalności w sieci. – Ja właśnie zamierzam otworzyć sklep internetowy i dzięki temu wystąpieniu nie popełnię błędów, które mogłyby dla mnie oznaczać niepowodzenie – dzieli się z nami opinią Patrycja, studentka WSIiZ. Kolejną prezentacją zajęli się Agnieszka NowakSebastian Nejfeld z agencji Netizens. W barwny sposób opowiadali o trudnych początkach swojej agencji i wielkich projektach. – Kluczem do osiągnięcia sukcesu w coraz trudniejszym otoczeniu internetowym jest wyjście poza przeglądarkę, czyli realizowanie takich kampanii które tworzyłyby efekt synergii z telewizją, radiem czy outdorem – wyjaśniali. Na koniec pojawił się Marek Kasperski z ThinkLab, który wygłosił bardzo użyteczną dla projektantów stron internetowych prezentację. Wielu studentów naszej uczelni oceniło, że w pracy i nauce to właśnie rady tego specjalisty okazały się najbardziej potrzebne. Mówił o kompozycji serwisu, układzie treści, przedstawiał badania Internetu, które uczą, jak nie działać, a jak działać, by zadowolony był nie tylko klient, ale też klient klienta.

Po naukowej części spotkania, przyszedł czas na rozmowy kuluarowe, które trwały do późnych godzin nocnych. Zdaniem studentów, to właśnie ta część okazała się niezwykle owocna, bo była okazja porozmawiać z liderami rozwiązań internetowych w kraju. Oby z rozmów tych wynikły ciekawe i innowacyjne projekty, stworzone przez naszych studentów.

Zobacz film z XRAII 5

Zdjęcia: Adam Janusz