Wymiana poglądów i opinii na tematy związane z zarządzaniem w lotnictwie, w tym zmiany wywołane pandemią, wypełniły program seminarium naukowego „Turbulentne otoczenie a reakcja na zmianę”, które odbyło się 30 czerwca br. Seminarium było również okazją do podziękowań dla przechodzącego na emeryturę prof. Ulricha Desela, wieloletniego Dyrektora Instytutu Zarządzania Lotnictwem i twórcy kierunku Aviation Managment.

Są zwycięzcy i przegrani pandemii, a niektórzy ze zwycięzców będą mogli mądrze wykorzystać swoją przewagę. Istnieje również silna potrzeba odświeżenia lotnictwa, aby utrzymać jego konkurencyjność. To wnioski płynące z wypowiedzi Michała Wichrowskiego – nowego wykładowcy WSIIZ, pełniącego obecnie obowiązki dyrektora Instytutu Zarządzania Lotnictwem WSIiZ.

Prof. Hansjohen Ehmer w swojej wypowiedzi poruszył problematykę wyzwań stojących przed sektorem lotniczym, dotyczących zrównoważonego rozwoju w kontekście etycznym, w tym zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF). Podkreślił on, że choć SAF sam w sobie jest sposobem na obniżenie emisji spalin, to jednak na każdym etapie jego produkcji i przesyłu ponoszone są ogromne koszty. W kwestii zrównoważonego rozwoju lotnictwa jest wciąż więcej pytań niż odpowiedzi.

Doktorantka Louisa Desel zwróciła uwagę na fakt, iż firmy zmagają się z niedoborem surowców, przeciwdziałaniem degradacji środowiska, a równocześnie odczuwają presję, jeśli chodzi o innowacje. Za regeneracyjną orientację uznaje się zorientowanie firm na to, by przywrócić (polepszyć) zdrowie populacji, a nie tylko dbać o jego utrzymanie.  Regeneracja wykracza więc poza odporność i trwałość. Thomas Haas z firmy konsultingowej podkreślił, że naszą odpowiedzią na zmiany musi być elastyczność, otwartość i ukierunkowanie sią na cele krótko- i długoterminowe tak w kontekście interesów jednostki, jak i grupy.

Prof. Ulrich Desel w swoim wystąpieniu omówił historię lotnictwa w obszarach: rozwoju lotnisk, linii lotniczych oraz samolotów. Wytyczył również obszary przyszłych badań i analiz. Powinny się one koncentrować według następujących zagadnień:

  1. Jak będzie się kształtował w przyszłości dochód średnich i regionalnych lotnisk?
  2. Jak będzie wyglądał łańcuch procesów na lotnisku w dobie digitalizacji?
  3. Jak pogodzić interesy różnych stron (lotnisk zorientowanych na zysk, mieszkańców okolic lotnisk narażonych na hałas i emisję szkodliwych substancji, pasażerów chcących podróżować jak najtaniej i wyzwań zrównoważonego rozwoju)?
  4. Specyfika portów lotniczych na potrzeby tanich przewoźników lotniczych.

Seminarium, oprócz swojego wymiaru naukowego, było również okazją do złożenia podziękowań Panu Prof. Deselowi w związku z przejściem na emeryturę. To właśnie prof. Ulrich Desel przyczynił się do uruchomienia we WSIiZ w 2010 unikatowej anglojęzycznej ścieżki kształcenia Aviation Management, którą Uczelnia nieprzerwanie ma w swojej ofercie. Co roku absolwenci tej ścieżki znajdują zatrudnienie w firmach z branży lotniczej, zarówno w Polsce, jak i za granicą.

Profesor Ulrich Desel od 2012 do 2023 roku pełnił funkcję Dyrektora Instytutu Zarządzania Lotnictwem WSIiZ. Dla swoich podopiecznych był nie tylko wykładowcą, ale i promotorem prac naukowych oraz mentorem. Umiejętnie łączył pracę w środowisku akademickim z działaniami na rzecz sektora lotniczego (projekty doradcze z zakresu prognozowania ruchu lotniczego, planowania tras, obsługi ziemnej). Za największą zaletę wynikającą z realizacji zajęć prof. Desel uznaje możliwość przekazywania zdobytej przez siebie wiedzy następnym pokoleniom, zgodnie ze słowami Marie von Ebner-Eschenbach: „To, co robimy dzisiaj, decyduje o tym, jak świat będzie wyglądał jutro”.