23-24 listopada br. pracownicy naukowi Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania uczestniczyli w spotkaniu badaczy mediów z całej Polski. Tematem tegorocznej edycji konferencji metodologicznej, organizowanej przez Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii UW była sztuczna inteligencja i kierunki rozwoju badań nad mediami w kontekście nowych technologii i cyfrowych narzędzi badawczych.

Konferencję rozpoczęły 13. Warsztaty Metodologiczne dla badaczy, tym razem poświęcone aplikacjom przydatnym w zbieraniu i analizie danych oraz opracowaniu publikacji naukowych. Sporo czasu poświęcono na dyskusje dotyczące etyki badań i opracowania tekstów naukowych, ale też praktycznym zastosowaniom narzędzi, ułatwiającym realizację prac powtarzalnych i odtwórczych. Omawiano możliwości nie tylko Chata GPT, ale aplikacji wyszukujących publikacje naukowe, ułatwiających szybką obróbkę materiałów wizualnych do prezentacji naukowych czy przetwarzania cytatów.

Drugiego dnia konferencji odbyły się obrady plenarne. Dr Iwona Leonowicz-Bukała z Kolegium Mediów i Komunikacji Społecznej naszej Uczelni wygłosiła referat pt. „O niepewności. Badania medioznawcze w dobie rozwoju sztucznej inteligencji”. Medioznawczyni podzieliła się refleksją na temat ryzyk związanych z wykorzystaniem technologicznych nowości w realizacji projektów badawczych oraz potencjalnymi możliwościami redukcji obszarów niepewności wynikających m.in. z dynamiki rozwoju technologii, która przekracza możliwości pojedynczych badaczy do rozwijania niezbędnej wiedzy i warsztatu metodologicznego.

Z kolei dr Mikołaj Birek z Katedry Projektowania Graficznego podjął temat wykorzystania sztucznej inteligencji w sztuce i działalności projektowej w referacie pt. „Od ochry do algorytmu”. Dr Birek jest artystą multimedialnym i w swojej działalności twórczej wykorzystuje techniki cyfrowe od dawna. Konkluzją wystąpienia dr Birka był ostrożny pesymizm w podejściu do korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji, która powinna służyć człowiekowi-twórcy, a nie odwrotnie. Jak przekonywał, aplikacje i oprogramowanie oparte o AI to narzędzia jak każde inne, ale podstawą ich pozytywnego wykorzystania muszę być kompetencje od nich oderwane.

Tegoroczna konferencja była też okazją do podsumowania dekady działalności Laboratorium Badań Medioznawczych UW, z którym nasi badacze realizowali wspólne inicjatywy naukowe. Jubileusz ten uświetnił panel dyskusyjny z udziałem m.in. prof. dr hab. Teresy Sasińskiej-Klas (Katedra Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej WSIiZ), prof. dr hab. Janusza W. Adamowskiego (Uniwersytet Warszawski), prof. dr hab. Iwony Hofman (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie), dr hab. prof. ucz. Agnieszki Hess (Uniwersytet Jagielloński w Krakowie), dr hab. prof. ucz. Macieja Mrozowskiego (Uniwersytet SWPS) oraz zaproszonych gości z ośrodków badań nad mediami z całej Polski. Tematem panelu była „Dekada (r)ewolucji w medioznawstwie”. Badacze i badaczki zgodzili się, że główne wyzwania jakie stoją dzisiaj przed badaczami mediów i nauk społecznych to interdyscyplinarność zespołów badawczych, umacnianie w środowisku młodych badaczy standardów etycznych oraz kształcenie kluczowych kompetencji, do jakich zaliczono umiejętności krytycznego myślenia i analitycznej obserwacji rzeczywistości społecznej.

Na zdjęciu od lewej: dr Mikołaj Birek (WSIiZ), dr Karolina Brylska (LBM UW), dr Iwona Leonowicz-Bukała (WSIiZ), dr hab. Tomasz Gackowski, prof. UW (LBM UW). Foto: Anna Miotk.